KÜLBÜTÖR NEDİR?

                                                                               KÜLBÜTÖR

Külbütör: motor silindir bloğunun üst tarafında bulunan supapların uç kısmına verilen isme denir. Külbütör içten yanmalı motorlarda supapların açılıp kapanmasını sağlıyor. Külbütörün bu görevi yapan kolu ortadan mesnetli kol şeklinde bulunuyor. Supapların açılıp kapanmasını sağlayan miller ve yaylar bulunuyor, bu miller ve yaylar burada bulunuyorlar.

KÜLBÜTÖR MEKANİZMASININ GÖREVLERİ NELERDİR:

Külbütör mekanizması: supapların açılıp kapanmasını sağlıyor. Bu işlemi yaparken külbütör mekanizması  eksantirik milden almış olduğu hareketle bu görevi yerine getiriyor. Bazı araçların motorları eksantirik mili üzerinde kamlar aracılığıyla direk olarak supaplara baskı yaparlar, buda açılıp kapanma işlemini devreye sokar. Külbütör mekanizması bazı araçların motorlarında eksantirik mili ile supapların arasında bulunuyor.

KÜLBÜTÖR MEKANİZMASI NELERDEN OLUŞUR:

Külbütör mekanizmasının supapların açılıp kapanma işlemini yapması sadece kendi başına olmuyor. Külbütör mekanizmasının bu görevi yapmasını sağlayan parçaları bulunuyor. Bu parçalar;
*Külbütör manivelası 
*Piyano
*Külbütör kolu
 
 gibi parçaları külbütör mekanizmasını oluşturur, görevini doğru bir şekilde yapmasını sağlar. Külbütör mekanizmasının yapmış olduğu supapların açılıp kapanma görevini eksantirik milinin külbütörleri tahrik etmesiyle oluşur. Bu sayede supapların açılıp kapanma olayı külbütör mekanizması sayesinde ortaya çıkar. Supap ayarı vidaları külbütörlerin üzerinde bulunan supap boşluklarının ayarlanmasını sağlıyor. Külbütör mekanizmasının üstünde örtülü bulunan kapağa külbütör kapağı yani üst kapak deniyor.
 
KÜLBÜTÖR KOLU:

Külbütör  mekanizmasını oluşturan önemli parçalarından bir tanesi külbütör koludur. Külbütör kollarının görevi supapların açılıp kapanmasını sağlayan kollardır. Bu kollar supaplara baskı yaparak açılma işlemini yapıyor. Külbütör kollarının diğer isimleri arasında piyano, külbütör manivelası, külbütör parmağı da denir. Yani kısaca söylemek gerekirse külbütör diyoruz. Külbütör kolları ise ; dökme demir alışımından ve sac olan malzemelere pres yardımıyla şekil vererek yapılmaktadır. Dökme demirden yapılan  külbütör miline bakır tunç yardımıyla yataklandırılması sağlanıyor. Külbütör kolunun içi boş durumdadır. Boş olmasının nedeni ise bu kanaldan motor yağının geçerek yağlanma yapmasıdır. Eğer presleme yardımıyla yapılan saçtan olursa külbütör kolları silindir kapağına küresel mafsallı şekilde saplamalarla takılır.

KÜLBÜTÖR KAPAĞI NEDİR, NE İŞE YARAR:

Motor, aracın en önemli parçası olduğu için içine herhangi bir pisliğin girmesini engellemek için külbütör kapağı tasarlanmıştır. Motor yağını doldurmak için açtığınız kapak supap yani külbütör kapağının bir parçasıdır. Saplama denilen vidalarla monta edilir, monta etmeden önce sıvı conta sürülür. Motoru toz gibi motora zarar verecek etkenlerden korur. Bunlar sadece toz değil motora su kaçtığında da zarar verir. Supap (külbütör) kapağının kısaca tanımı ise; supap mekanizmasını ve motoru toz, su ve pisliklerden korur. Motor yağı, üzerindeki yağ kapağından konulur. Basit birşey gibi görünse de önemli bir parçadır, zaten motorun üzerindeki tüm parçalar önemlidir hepsi birbirini tamamlar.  
               

Sizin Yorumlarınız